Add new comment

گردیز (پژواک، ٢ میزان ٩٨): باشندگان ولایت پکتیا میگویند که انتخابات، روند ملی و سرنوشت ساز کشور است و تمام هموطنان باید در آن اشتراک کنند.
آنها از طالبان مسلح میخواهند که نه تنها مانع اشتراک مردم در انتخابات نشوند، بلکه برای حضور مردم در این روند ملی، با کارمندان انتخاباتی همکاری نمایند.
نصیب جان یوسفی باشندۀ شهرک بلندمنزل شهر گردیز، امروز در این مورد به آژانس خبری پژواک گفت که انتخابات، بیشتر وابسته به ملت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای ایجاد دولت مشروع، پدیدۀ اساسی است.
یوسفی گفت: هر گروه مسلح باید به این مسئله متوجه باشد و به مردم اجازه دهد؛ تا در انتخابات اشتراک ورزند، آیندۀ خویش را خودشان انتخاب نمایند و برای پالیسی بهتر به کشور رای دهند."
همچنان زکیه اختری فعال حقوق زنان، انتخابات را برای آیندۀ سالم لازم دانسته گفت که شماری از افراد، برای اهداف مختلف، تلاش جلوگیری از این روند را دارند.
اختری به آژانس خبری پژواک گفت: "انتخابات تنها در این عصر برگزار نمی شود؛ اگر ما به دورۀ نبی کریم(ص) فکر کنیم، در آن زمان بیعت صورت میگرفت که قیاس انتخابات کنونی است؛ پس در حال حاضر نیز این حق هر فرد است. از برادران مخالف تقاضای ما این است که آنها نیز در روند انتخابات سهم بگیرند."
لایق وحدت فعال مدنی، انتخابات را بخاطرى مهم خواند تا یک دولت مشروع، به وسیلۀ ارادۀ ملت ایجاد و با طالبان مسلح، مذاکرات صلح را به پیش ببرد.
وحدت گفت: "اگر مردم به پای صندوق ها بروند و به نامزدان مورد علاقۀ شان رای دهند، حکومت قوی و مناسب را ایجاد نمایند، میتوانند زمینۀ مذاکرات صلح با طالبان را مساعد سازند."
وحیدالله یک تن از باشندگان ولایت گردیز گفت که طالبان برای ثابت کردن افغانیت شان، در روند سرنوشت ساز بزرگ انتخابات، به حضور مردم احترام بگذارند و مانع کسی نشوند."
وی افزود: "از طالبان مسلح به حیث جوانان تقاضا داریم که این مسئله ملی و سرنوشت ساز است و به مردم اجازه دهند تا به طور آزادانه به پای صندوق های رای بروند. از طالبان نیز میخواهیم که به فایده کشور، در انتخابات شرکت کنند."
برخی باشنده گان دیگر این ولایت نیز اظهارات مشابه داشتند.
کمیسیون انتخابات در ولایت پکتیا، این تقاضای مردم را مهم میخواند و میگوید که اگر طالبان مسلح، مانع اشتراک مردم در انتخابات نشوند و بر مراکز رای دهی حمله نکنند، در مسئله بزرگ سیاسی کشور نقش سالم را بازی کرده اند.
شیرعلی فیضی سخنگوی کمیسیون ذکرشده به آژانس خبری پژواک گفت: "امیدواریم که مخالفان مسلح به مردم اجازه دهند که ملت آزادانه در فضای امن، به پای صندوق های رای بروند، ممکن است یک روز آنها نیز بخشى از روند سیاسی شوند."
از سوی دیگر، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح، این خواست باشندگان گردیز را به جا نمی داند و میگوید که انتخابات، برای آنها قابل قبول نیست و در حد توان، از آن جلوگیری خواهند کرد.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری، در روز شنبۀ آینده برگزار شود.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.