Data Gathered Date: 

Friday, March 29, 2013 - 10:45

شمارى از مردم ولايت پکتيکا مانند ساير ولايات از جمله ٤١ کانديد رياست جمهورى، تنها دو يا سه تن آنها را ميشناسند.
يکى از دلايل آن اينست که چهره هاى جديد در اين انتخابات کانديد شده و مبارزات انتخاباتى نيز تنها به مرکز محدود است.
قسميکه کانديد برنده براى احزار کرسى رياست جمهورى نياز به بيشتر از نصف آراى راى دهنده گان دارد، همين عدم شناخت باعث مشکلات در کسب آراء  خواهد شد.
پکتيکا در جنوب شرق کشور موقعيت داشته و يک ولايت نيمه کوهستانى است که ١٩٥٠٠ کيلومتر مربع مساحت دارد. اين ولايت با ولايات پکتيا، خوست، زابل و غزنى محاط است و با مناطق مربوطه وزيرستان شمالى و جنوبى و بلوچستان پاکستان ٣٥٠ کيلو متر مرز مشترک دارد.
در تهيه اين راپور در مورد شناخت کانديدان، نظريات پنج باشنده و دوکوچى  مرکز و دو ولسوالى پکتيکا اخذ شده است.
مشکل شناخت کانديدان:
شمس کوچی ٥٠ ساله از جمله اشخاصى است که از جمله کانديدان رياست جمهورى تنها حامد کرزى و اشرف غنى را ميشناسد.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که اين دو را به  اين دليل ميشناسد که يکى آنها رئيس جمهور است  و ديگرش کوچى است.کانديدان ديگر به وى جديد اند و در مورد شان هيچ معلومات ندارد.
رحمت الله باشنده ولسوالى سرروضه بجز از حامد کرزى، کانديد ديگر را نمى شناسد.
وى در پاسخ اين سوال که چرا کانديدان ديگر را نمى شناسد؟ گفت که کانديدان به آنجا نرفته اند و نه هم کسى در مورد شان معلومات داده است.
ملا محمد نبى باشنده مرکز( شرنه)  که ملا امام يک قريه است، برعلاوه کرزى رمضان بشردوست و داکتر عبدالله عبدالله را نيز ميشناسد.
موصوف ميگويد که بشردوست به مسجدش رفته بود، به همين خاطر او را ميشناسد و اسم عبدالله را شنيده است.
داکتر روز الدين يک باشنده ديگر مرکز که پوهنتون طبى کابل فارغ شده است و اکنون معاينه خانه شخصى دارد، در مقايسه به ديگران، کانديدان بيشتر را ميشناسد.
وى ميگويد که برعلاوه حامد کرزى، رمضان بشردوست، عبدالله عبدالله، اشرف غنى احمدزى، ميرويس ياسينى و شهنواز تنى را نيز ميشناسد.
وى در پاسخ اين سوال که چرا کانديدان متباقى را نمى شناسد؟ گفت: (( زيرا که تمام کانديدان جديد اند، يکى شانرا هم نمى شناسم، کمپاين ها تنها در هوتل هاى کابل صورت ميگيرد. ))
خمى ٤٥ ساله باشنده ولسوالى چارباران که راننده لارى است، در کنارکرزى، اشرف غنى و داکتر عبدالله را به اين خاطر مى شناسد که قبلاً وزير بودند.
گلبخته کوچى ٥٠ ساله تنها حامد کرزى را ميشناسد.
وى که به گفته اش، يک پسرش شامل در صفوف طالبان در اوايل سقوط طالبان ناپديد شده است، ميگويد که به کسى راى خواهد داد که پسرش را پيدا کند و غم مردم غريب را بخورد، اما گلبخته اين کار را مشکل ميداند زيرا بدون يک کانديد، ديگران را نمى شناسد.
زينت ٢٨ ساله باشنده ولسوالى چارباران ميگويد که تاکنون هيچ کانديد را نديده است، تنها تصاوير کرزى را ديده است و اسامى بعضى را از طريق راديو شنيده است.