ادارات دولتی ننگرهار از رياست برق حدود يک ميليارد افغانی قرضداراند

 
جلال آباد (پژواک، ۲۵ جدی۹۱): رييس برق ننگرهار ميگويد که برخى ادارات دولتی  حدود ۸۰۰ ميليون افغانی از  بابت صرفيه برق قرضدار ميباشند .
محب الرحمن مومند رييس برق ننگرهار، به تاريخ (۲۵ جدی) در مصاحبۀ اختصاصی به آژانس خبری پژواک گفت که به شمول مقام ولايت، شمار زيادی از رياست های دولتی بيش از ۸۰۰ ميليون افغانی قرضدار اند، که تا حال نيز آن را پرداخت نکرده اند.
  وی علاوه نمود: "برخى ادارات دولتى قرض های خود را پرداخت نکرده  اند وتا کنون هيچ رابطه دراين مورد با ما نگرفته اند ."
  وی افزود: رياست مخابرات، فوايد عامه و انکشاف دهات از رياست هايی اند که حساب شان درمورد برق را تصفيه نموده اند.
 مومند گفت: رياست هايی که پول برق  پرداخت نکرده اند ، مصارف شان زياد است؛اما بودجۀ اختصاصی برق شان کمتر است.
 بربنياد معلومات منبع ، رياست شاروالی  ۱۰۵ ميليون افغانی، رياست کانال۴۶۰ ميليون افغانى و رياست صحت عامه ۲۲ ميليون افغانی قرضدار  ميباشند.
 اوگفت که  مقام ولايت نيز ازبابت صر فيه برق قرضدار ميباشند ؛ اما اندازۀ دقيق آن را نشان نداد.
  محب الرحمن مومند علاوه کرد که اگر اين قرض ها به رياست برق ننگرهار تسليم شود، کارهای اين رياست وسيعتر خواهد شد، و امکان دارد تمامی باشندگان ننگرهار  ازنوربرق  مستفيد گردند .
 وی گفت: "من قبلاً نيز اين مشکل را با شورای ولايتی درميان گذاشتم، تا برای پيشرفت رياست برق، باقی داری اين رياست پرداخت شود."
 به گفتۀ رييس برق، تا حال تنها چند رياست گام های عملی برداشته؛ اما رياست های ديگر، هيچ کار نکرده اند.
 احمدضياعبدالزی، سخنگوی والی ننگرهار نيز تاييد نمود که رياست برق ننگرهار، درمورد پرداخت قرضه هايش، به مقام ولايت پيشنهاد نموده است.
 وی به پژواک گفت که گل آغا شيرزی والی ننگرهار، به رؤسای رياست ها هدايت داده، تا حساب خود با رياست برق را تصفيه نمايند.
 وی افزود که شماری از رياست های سکتوری، از رياست برق باقی داری دارند؛ اين ادارات واحدهای دومی وزارت های مستقل اند، آنها بودجۀ خود را دارند و مشکل آنها از سوی وزارت حل ميشود.
 عبدالزی پذيرفت که مقام ولايت نيز از برشناشرکت قرضدار است و تعهد نمود که پول قرض را در آيندۀ نزديک پرداخت خواهدکرد.
 اما رياست کانال ننگرهار که از رياست برق ۴۶۰ ميليون افغانی قرضدار است، اين رقم را رد نمود و از حکومت مرکزی خواست تا توسط يک هيئت درمورد بررسی صورت گيرد.
 انجنير زيارت گل راحل رييس کانال به پژواک گفت که برق درونته، درابتدا برای رياست کانال ساخته شده بود؛ اما بعد از اين برق اين بند از نياز رياست کانال  بيشتر شد و به شهريان جلال آباد داده شد.
 به گفتۀ وی، برقى که اکنون به آنها داده شده، در دو ميتر بزرگ آن اهالی منطقه نيز شريک اند؛ اما بيل آن يکى است و به همين خاطر، پول زياد بر اين رياست حساب  ميشود.
 قابل يادآوری است که اخيراً دوازده ميگاوات برق، از بند نغلو به ننگرهارانتقال يافته و کار توزيع آن  جريان دارد.